PLAN DZIAŁAŃ W ZAKRESIE REALIZACJI PROGRAMU „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”
W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM W ŻARACH
ROK SZKOLNY 2025/2026
Arkusz A
Część wstępna planowania
-
Problem priorytetowy do rozwiązania:
1. Niepoprawne relacje między uczniami.
2. Niepożądane zachowania uczniów starszych w stosunku do młodszych.
3. Zbyt mała dbałość uczniów w stosowaniu podstawowych zasad higienicznych.
a. Krótki opis problemu priorytetowego
Przystępując do planowania i realizowania działań w zakresie projektu Szkoły Promującej Zdrowie przeprowadzono diagnozę, rozmowy
z nauczycielami, uczniami, pielęgniarką, personelem szkolnym, rodzicami, dyrekcją Ośrodka, obserwacje uczniów i analizę dokumentacji szkolnej.
Na podstawie przeprowadzonej diagnozy wyłoniono problem niepoprawnych zachowań aspołecznych wśród uczniów (dokuczanie, zaczepki słowne, ośmieszanie, popychanie). W czasie przerw uczniowie są dla siebie nieżyczliwi, dochodzi do przepychanek, potrąceń, zaczepek słownych, odnoszą się do siebie w sposób niekulturalny, padają wulgarne wyrażenia, dokuczają sobie wzajemnie. Są uczniowie, którzy nie integrują się z resztą klasy, pozostają na uboczu. W niektórych klasach jest mała integracja zespołów klasowych, przez co nie wszyscy czują się akceptowani. Uczniowie
nie zawsze pomagają sobie. Potwierdziły to obserwacje i opinie nauczycieli, pedagoga, psychologa i rodziców oraz pracowników niepedagogicznych.
Na podstawie obserwacji stwierdzono również, że uczniowie w dalszym ciągu niechętnie stosują podstawowe zasady higieny osobistej w tym częste mycie rąk, dbanie o czystość ubrań, higienę ciała czy jamy ustnej. Problemu złych nawyków higienicznych lub ich braku wśród młodzieży, nie udało się rozwiązać w zadowalający sposób w zeszłym roku. Część dzieci nadal nie rozumie jakie zagrożenia dla zdrowia niosą brudne ręce, niektórzy bagatelizują w dalszym ciągu problem przenoszenia chorób przez niewłaściwie umyte ręce, czy brak podstawowych zasad higieny.
b. Uzasadnienie wyboru priorytetu
Nawyki kulturalnego stylu bycia kształtują się już od najmłodszych lat. Pewne postawy nabyte i kształtowane w dzieciństwie i młodości, pozostaną na dalsze lata życia. Praca z uczniami pokazała, że dzieci i młodzież nie zawsze wie, jak należy się zachować w różnych sytuacjach. Nawet gdy znają reguły, zasady i normy społeczne to, niestety niechętnie je stosują. Zasady dobrego wychowania obowiązują zawsze i wszędzie i po prostu trzeba je znać, przestrzegać i stosować. Wierzymy, że działania, które podejmiemy będą miały pozytywne odzwierciedlenie w życiu naszej szkoły, podniosą poziom kultury osobistej naszych uczniów, to natomiast pozytywnie wpłynie na zmniejszenie przejawów negatywnych zachowań wśród uczniów.
Kolejną ważną kwestią jest znajomość i przestrzeganie zasad higieny osobistej. Higiena osobista jest niezwykle ważna dla utrzymania zdrowia, dobrej kondycji i ogólnego samopoczucia. Przestrzeganie podstawowych zasad higieny osobistej może przyczynić się do poprawy zdrowia zapobiegania rozprzestrzeniania się chorób. Regularne mycie rąk, kąpiele, czyszczenie zębów, dbanie o czystość ciała i ubrań to podstawowe elementy higieny osobistej. Dbanie o higienę osobistą pomaga w zapobieganiu chorobom, zwiększa pewność siebie oraz wpływa na zapach i ogólną estetykę.
Ponieważ zaniedbania higieniczne stanowią zagrożenie nie tylko dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, ale również dla innych osób
z naszego bliższego i dalszego otoczenia.
Wyboru problemów dokonał zespół promocji zdrowia i zostały one zaakceptowane przez radę pedagogiczną.
2. Przyczyna/y główna/e istnienia problemu:
-
trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami,
-
brak refleksji nad własnym zachowaniem,
-
nieukształtowane umiejętności społecznego,
-
stres, zmęczenie, złe samopoczucie,
-
niewłaściwe nawyki higieniczne,
-
zbyt mała wiedza o chorobach związanych z niehigienicznym trybem życia,
-
słaba znajomość zasad zdrowego i higienicznego stylu życia,
-
osłabienie wychowawczej roli rodziny,
-
różnorodne dysfunkcje naszych uczniów, sytuacja rodzinna, środowiskowa naszych wychowanków.
-
Rozwiązania dla usunięcia przyczyn/-y problemu
-
Zapoznanie społeczności szkolnej z problemami istniejącymi w szkole, które zostały zdiagnozowane
-
Pogłębianie wiedzy z tego zakresu w formie zajęć edukacyjnych dla uczniów.
-
Organizacja przedsięwzięć i akcji z zakresu tego problemu.
-
Dostarczanie wiedzy na temat właściwych zachowań wobec innych oraz w zakresie higieny osobistej i zdrowia wśród uczniów.
-
Umożliwianie integracji społeczności szkolnej.
-
Poruszenie tematów na spotkaniach z rodzicami.
-
Informowanie społeczności szkolnej na temat podejmowanych działań na stronie internetowej szkoły
-
Wdrażanie i nauka właściwych zachowań i nawyków higienicznych.
-
Uświadamianie skutków niewłaściwych zachowań higienicznych.
-
Kształtowanie pozytywnego obrazu siebie jako rodzica oraz pozytywnego obrazu własnego dziecka i wiary w jego potencjał i możliwości.
-
Przeprowadzenie pogadanek i rozmów w ramach godzin wychowawczych z uczniami.
-
Uświadamianie skutków i konsekwencji niewłaściwych zachowań.
-
Stwarzanie przyjaznego klimatu poprzez dobrą komunikację.
-
Organizowanie prozdrowotnych szkoleń dla całej naszej społeczności.
Arkusz B
Plan działań w roku szkolnym 2025/2026
1. CELE:
-
Uczniowie dobrze czują się w szkole i w internacie.
-
Poprawa relacji między uczniami.
-
Podniesienie poziomu świadomości na temat podstawowych zasad higieny osobistej.
-
Świadome stosowanie zdrowych nawyków higienicznych.
-
Pogłębianie wiedzy prozdrowotnej w zakresie higieny osobistej i zdrowia.
2. Kryterium sukcesu:
-
Poprawa relacji koleżeńskich, dobre samopoczucie w szkole.
-
Większość rodziców zauważy korzystny wpływ podejmowanych działań na zdrowie ich dzieci.
-
Uczniowie utrwalą nawyk częstego mycia rąk i dbania o higienę osobistą.
-
Zwiększenie liczby uczniów, którzy uznają, że dbałość o higienę jest niezbędna dla naszego zdrowia i bezpieczeństwa.
-
Zwiększenie liczby pracowników szkoły, którzy uznają, że uczniowie myją ręce i codziennie czyszczą zęby.
3. Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel (sukces):
a) Co wskaże, że osiągnięto cel? Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów i nauczycieli, pracowników szkoły i rodziców, obserwacje zespołu promocji zdrowia.
b) Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel? Analiza wyników ankiet, wywiadów, arkusza obserwacji, relacje na stronie internetowej szkoły.
c) Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel?
-
Osiągnięcie celu wskażą ankiety przeprowadzone wśród uczniów i nauczycieli oraz rozmowy z pracownikami szkoły.
-
Analiza ankiet, zaangażowanie uczniów w wykonywanie zadań, wywiady, obserwacje.
-
Osiągnięcie celu sprawdzi zespół SzPZ na przełomie maja i czerwca 2026 roku .
4. ZADANIA
1. Udział w programie SzPZ
-
Kampania informacyjna na temat programu SzPZ.
-
Informowanie rodziców i rozmowy z uczniami.
-
Przeprowadzenie diagnozy zgodnie z założeniami SzPZ.
-
Dokumentacja związana z realizacją programu SzPZ.
-
Opracowanie Planu działań w zakresie realizacji programu „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”.
-
Informowanie społeczności z realizacją działań w zakresie programu SzPZ (gazetka szkolna, Facebook Ośrodka, Internetowa Strona Ośrodka).
2. Integracja społeczności szkolnej i klasowej
Turnieje sportowe
Świąteczne spotkania
-
Szkolna dyskoteka karnawałowa
-
Bal karnawałowy
-
Dyskoteka karnawałowa
-
Klasowe i szkolne spotkanie świąteczne
-
Klasowe imprezy
-
Wieczór mikołajkowy i Mikołajki w szkole
Spotkania i imprezy szkolne i klasowe
-
Pola Nadziei
-
Festiwal nauki
-
Europejski Dzień Mózgu
-
Festyn rodzinny
-
Gry ruchowe i logiczne
-
Akcja „ Sprzątanie świata”
-
Ciastko z wróżbą
-
Hallowen
-
Dzień Języków Obcych
-
Walentynki
-
Międzynarodowy Dzień Savoir-Vivre, czyli święto dobrych manier, życzliwości i wzajemnego szacunku
-
Piknik z okazji zakończenia roku szkolnego w Internacie
-
Kawiarenka
-
Dzień Gier Planszowych
-
Dzień Dziecka
-
Wycieczki
-
Dni otwarte
-
Mam talent-prezentowanie prac plastyczno- technicznych
-
Akcja,, Czytanie na polanie,,
-
Spotkanie z kulturą-kino, teatr, galeria, muzeum
-
Konkurs ,,Ochrona środowiska,,
3. Promocja zdrowia
Turnieje i zawody sportowe
-
Wiosenne aktywności-sport, sztuka, jedzenie
-
Zdrowie na talerzu
-
„Sportowe talenty”- przeprowadzenie testów sprawnościowych w klasach IV-VIII SP i I-III SB
-
,,Higiena osobista cały rok”-kształtowanie nawyków higienicznych
-
Bieg do wiosny
-
Lubuski Konkurs BRD
-
siłownia, plac zabaw, spacery na świeżym powietrzu
Działania promujące zdrowie
-
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
-
Dbam o środowisko- Sprzątanie Świata
-
Jestem Eko- gazetka informacyjno-edukacyjna
Programy edukacyjne
-
Znamię! Znam je?
-
Podstępne WZW
-
Wybierz życie – pierwszy krok
-
Innowacja pedagogiczna Dzieciaki Tusiaki Zajęcia emocjonalno – społeczne kl 3c
4. Profilaktyka zdrowia
-
„ Żyję zdrowo i aktywnie”- szkolny program działań profilaktyczno- edukacyjnych
-
Konkurs czystości
-
Warsztaty z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
-
„Trzymaj formę”
-
Warsztaty kulinarne w Świetlicy Promyk
-
,,Jesteśmy przeciwko przemocy’’- projekt wychowawczo- profilaktyczny
-
Wsparcie psychologiczno- pedagogiczne- wzmacnianie zdrowia psychicznego, profilaktyka uzależnień
-
Emocje pod kontrolą-trening umiejętności regulacji emocji dla uczniów w klasach IV-VIII SP
-
Standardy ochrony Małoletnich- zapoznanie, omówienie,stosowanie i ewaluacja.
-
Dzień Bezpiecznego Internetu
-
Teatr profilaktyczny
-
Bieg po zdrowie
5. Szkolenia i poszerzania wiedzy na tematy prozdrowotne
-
Psychoedukacja rodziców
-
Pogłębianie wiedzy z zakresu zdrowego stylu życia w formie zajęć edukacyjnych dla uczniów
-
Szkolenia dla rodziców
-
Przeprowadzenie zajęć dotyczących walki z dezinformacją i weryfikacją treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych; bezpieczeństwa w sieci i zapobiegania cyberprzemocy
lp |
Nazwa zadania |
Kryterium sukcesu |
Sposób realizacji |
Okres/termin realizacji |
Wykonawcy/osoba odpowiedzialna |
Środki/zasoby |
Sposób sprawdzenia wykonania zadania |
1
|
Integracja społeczności szkolnej i klasowej |
Aktywny udział członków społeczności
|
warsztaty, zajęcia, akcjach, apelach, imprezach, konkursy, wycieczki. |
Rok szkolny |
wychowawcy, organizatorzy, opiekunowie |
|
Dokumentacja szkolna zdjęcia
|
2 |
Promocja zdrowia |
Aktywny udział członków społeczności |
warsztaty, zajęcia, akcjach, apelach, imprezach, konkursy, wycieczki. |
rok szkolny |
wychowawcy, organizatorzy, opiekunowie |
|
Dokumentacja szkolna |
3 |
Profilaktyka zdrowia |
Aktywny udział członków społeczności |
spotkania, rozmowy, warsztaty, zajęcia. |
rok szkolny |
wychowawcy, pedagog psycholog |
Sprawozdania z zebrań z rodzicami |
Dokumentacja szkolna |
4 |
Szkolenia i poszerzania wiedzy na tematy prozdrowotne |
Aktywny udział członków społeczności |
Szkolenia, warsztaty, spotkania. |
rok szkolny |
organizatorzy, opiekunowie |
Sprawozdania |
|
5 |
Ewaluacja działań |
Zmniejszenie o połowę odsetka uczniów, którzy uznają, że uczniowie są dla siebie nieżyczliwi. |
analiza ankiet |
maj/czerwiec |
zespól SzPZ |
|
Przedstawienie realizacji działań |
EWALUACJA
Informacje do ewaluacji pozyskiwane będą poprzez:
-
Analizę sprawozdań z poszczególnych działań i przeprowadzonych projektów,
-
Opracowanie i analizę ankiet i testów oceniających skuteczność działań,
-
Obserwację oczekiwanych zmian w postawach, wiedzy i zachowaniu uczniów,
Narzędzia ewaluacji będą skierowane do:
-
Uczniów
-
Nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły,
-
Rodziców i opiekunów
Ewaluacja będzie przeprowadzona przez szkolny Zespół Szkoły Promującej Zdrowie
Opracował: Szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia