ikona serwisu bip

ikona serwisu facebook

ikona serwisu bip

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Żarach


ul. Spokojna 3,5

68-200 Żary

Tel: 68 374 30 58


email: sekretariat@soswzary.pl

                          

PLAN DZIAŁAŃ W ZAKRESIE REALIZACJI PROGRAMU „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”

W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM W ŻARACH

ROK SZKOLNY 2023/2024

 

Arkusz A

 

Część wstępna planowania

 

  1. Problem priorytetowy do rozwiązania: Część uczniów nie stosuje podstawowych zasad higieny osobistej.

 

a. Krótki opis problemu priorytetowego

Przystępując do planowania i realizowania działań w zakresie projektu Szkoły Promującej Zdrowie przeprowadzono

  • wstępną diagnozę całej społeczności placówki,

  • rozmowy i wywiady z nauczycielami, uczniami, pielęgniarką, personelem szkolnym, rodzicami, dyrekcją Ośrodka

  • obserwacje uczniów,

  • analizę dokumentacji szkolnej,

  • analizę ankiet

Na podstawie przeprowadzonej diagnozy wyłoniono problem złych nawyków higienicznych lub ich braku wśród młodzieży.

Na podstawie obserwacji i wyników badań ankietowych stwierdzono, że uczniowie niechętnie stosują podstawowe zasady higieny osobistej w tym częste mycie rąk, dbanie o czystość ubrań, czy higiena jamy ustnej. Część dzieci nie rozumie zagrożenia dla zdrowia jakie niosą brudne ręce, niektórzy bagatelizują problem przenoszenia zarazków przez niewłaściwie umyte ręce.

 

b. Uzasadnienie wyboru priorytetu

Dla naszego Ośrodka podejmowanie zadań, mających na celu upowszechnianie zdrowego stylu życia zawsze było ważnym zadaniem. Znajomość zasad i dbałość o ich przestrzeganie sprawi, że będziemy zdrowi, będziemy bezpieczni dla innych, poprawi się nasz komfort i poziom życia. Zaniedbania higieniczne stanowią zagrożenie nie tylko dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, ale również dla innych osób z naszego bliższego i dalszego otoczenia. Higiena życia codziennego powinna być zadaniem priorytetowym od najmłodszych lat dla każdego człowieka.

W ankietach 92% uczniów stwierdziła, że na lekcjach różnych przedmiotów zajmuje się tematami dotyczącymi naszego zdrowia i samopoczucia, a 87% uczniów że, na godzinach wychowawczych omawia tematy dotyczące zdrowia i dbałości o nie. Natomiast 83% uczniów może proponować tematy o zdrowiu, które są interesują, a dla 77% zajęcia na temat zdrowia i samopoczucia są ciekawe, 80% uważa, że to, czego uczy się o zdrowiu w szkole, zachęca do dbania o zdrowie. Natomiast tylko 85% nauczycieli uważa, że uczniowie myją ręce przed każdym posiłkiem, po wyjściu z toalety i po przyjściu z zajęć ruchowych i poza szkołą, interesują się jak należy myć ręce, i tylko 30% nauczycieli stwierdziła, że uczniowie codziennie czyszczą zęby z użyciem pasty do zębów po jednym z posiłków spożywanych w szkole i często interesują się jak należy czyścić zęby.

2. Przyczyna/y główna/e istnienia problemu:

  • niewłaściwe nawyki higieniczne,

  • zbyt mała wiedza o chorobach związanych z niehigienicznym trybem życia,

  • słaba znajomość zasad zdrowego i higienicznego stylu życia,

  • brak świadomości o wpływie na zdrowie doboru odpowiedniej odzieży do odpowiedniej pory roku,

  • różnorodne dysfunkcje naszych uczniów, sytuacja rodzinna, środowiskowa.

  1. Rozwiązania dla usunięcia przyczyn/-y problemu

Proponowane zadania mają na celu zachęcanie do współdziałania w ramach swoich klas i całej społeczności szkolnej:

  • Zapoznanie społeczności szkolnej z problemem istniejącym w szkole, który został zdiagnozowany

  • Pogłębianie wiedzy z tego zakresu w formie zajęć edukacyjnych dla uczniów.

  • Organizacja przedsięwzięć i akcji z zakresu tego problemu.

  • Prowadzenie edukacji prozdrowotnej w zakresie higieny osobistej i zdrowia wśród uczniów.

  • Poruszenie tematu na spotkaniach z rodzicami.

  • Informowanie społeczności szkolnej na temat podejmowanych działań na stronie internetowej szkoły

  • Wdrażanie i nauka właściwych zachowań i nawyków higienicznych.

  • Uświadamianie skutków niewłaściwych zachowań higienicznych.

  • Kształtowanie pozytywnego obrazu siebie jako rodzica oraz pozytywnego obrazu własnego dziecka i wiary w jego potencjał i możliwości.

  • Organizowanie spotkań ze specjalistami.

  • Przeprowadzenie pogadanek i rozmów w ramach godzin wychowawczych.

  • Stworzenie przyjaznego klimatu poprzez dobrą komunikację.

 

 

 

Arkusz B
Plan działań w roku szkolnym 2023/24

 

1. CELE:

1 Podniesienie poziomu świadomości na temat podstawowych zasad higieny osobistej.

2. Świadome stosowanie zdrowych nawyków higienicznych.

3. Pogłębianie wiedzy prozdrowotnej w zakresie higieny osobistej i zdrowia.

 

2. Kryterium sukcesu:

1. Zwiększenie liczby uczniów, którzy uznają, że dbałość o higienę jest niezbędna dla naszego zdrowia i bezpieczeństwa.

2. Zwiększenie liczby pracowników szkoły, którzy uznają,że uczniowie myją ręce i codziennie czyszczą zęby.


3. Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel (sukces):
a) Co wskaże, że osiągnięto cel? Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów i nauczycieli, pracowników szkoły i rodziców, obserwacje zespołu promocji zdrowia.
b) Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel? Analiza wyników ankiet, wywiadów, arkusza obserwacji, relacje na stronie internetowej szkoły.
c) Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel?

  • Osiągnięcie celu wskażą ankiety przeprowadzone wśród uczniów i nauczycieli oraz rozmowy z pracownikami szkoły.

  • Analiza ankiet, zaangażowanie uczniów w wykonywanie zadań, wywiady, obserwacje.

  • Osiągnięcie celu sprawdzi zespół SzPZ na przełomie maja i czerwca 2024 roku .

 

4. ZADANIA

1. Udział w programie SzPZ

  • Kampania informacyjna na temat programu SzPZ.

  • Informowanie rodziców i rozmowy z uczniami.

  • Przeprowadzenie diagnozy zgodnie z założeniami SzPZ.

  • Dokumentacja związana z realizacją programu SzPZ.

  • Plan działań w zakresie realizacji programu „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”.

  • Informowanie społeczności z realizacją działań w zakresie programu SzPZ (gazetka szkolna, Facebook Ośrodka, Internetowa Strona Ośrodka).

 

2. Integracja społeczności szkolnej i klasowej

  • Turnieje sportowe

  • Świąteczne spotkania

  • Spotkania i imprezy szkolne i klasowe

  • Festyn rodzinny

 

3. Promocja zdrowia

  • Działania o zdrowiu , gazetka ,,Uczta bogów”

  • Kodeks ,,Czyścioszek”

  • Konkurs,, Zdrowo i wesoło”

  • Zdrowie na talerzu

  • Turnieje i zawody sportowe

  • Basen , siłownia, plac zabaw, spacery na świeżym powietrzu

  • Dbam o środowisko- Sprzątanie Świata

  • Jestem Eko- gazetka informacyjno-edukacyjna

  • Z higieną za pan brat

 

4. Profilaktyka zdrowia

  • Klub dobrych nawyków

  • Czystość i higiena osobista

  • Zasady zdrowego korzystania z urządzeń informatycznych.

  • Tydzień higieny osobistej. Podstawowe słownictwo w języku angielskim i niemieckim.

  • Akademia czystości-realizacja zagadnień dotyczących higieny osobistej i samoobsługi- edukacja wczesnoszkolna,

  • Dbam o czystość

  • ,,Razem wygrajmy wolność i zdrowie”-

  • ,,Jesteśmy przeciwko przemocy”

  • Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne

  • W krainie emocji. Dziel się emocjami.

 

lp

Nazwa zadania

Kryterium

sukcesu

Sposób realizacji

Okres/termin

realizacji

Wykonawcy/osoba

odpowiedzialna

Środki/zasoby

Sposób sprawdzenia

wykonania zadania

1

 

 

 

Integracja społeczności szkolnej i klasowej

Aktywny udział członków społeczności

 

warsztaty, zajęcia, akcjach,

apelach, imprezach, konkursy, wycieczki.

Rok szkolny

wychowawcy, organizatorzy,

opiekunowie

 

Dokumentacja szkolna

zdjęcia

 

2

Promocja zdrowia

Aktywny udział członków społeczności

warsztaty, zajęcia, akcjach,

apelach, imprezach, konkursy, wycieczki.

rok szkolny

wychowawcy, organizatorzy,

opiekunowie

 

Dokumentacja szkolna

3

Profilaktyka zdrowia

Aktywny udział członków społeczności

spotkania, rozmowy, warsztaty, zajęcia.

rok szkolny

wychowawcy,

pedagog

psycholog

Sprawozdania z zebrań z rodzicami

Dokumentacja szkolna

4

Ewaluacja działań

Zmniejszenie o połowę odsetka uczniów, którzy uznają, że uczniowie są dla siebie nieżyczliwi.

analiza ankiet

maj/czerwiec

zespól

 

Przedstawienie realizacji działań

 

EWALUACJA

Informacje do ewaluacji pozyskiwane będą poprzez:

  • Analizę sprawozdań z poszczególnych działań i przeprowadzonych projektów,

  • Opracowanie i analizę ankiet i testów oceniających skuteczność działań,

  • Obserwację oczekiwanych zmian w postawach, wiedzy i zachowaniu uczniów,

Narzędzia ewaluacji będą skierowane do:

  • Uczniów

  • Nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły,

  • Rodziców i opiekunów

Ewaluacja będzie przeprowadzona przez szkolny Zespół Szkoły Promującej Zdrowie

 

 

 

Opracował: Szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia